Saturday, November 16, 2013

Angkuhnya kita kerana merampas sifat allah.





Sebelum baca dengar dulu qasidah ni, semoga allah menjadikan kita dikalangan orang yang mendapat kefahaman dan berlapang dada.




Baru-baru ni masa minum-minum selepas berlatih, rancak terdengar perbualan sekumpulan anak muda. Nak tak nak, terdengar juga isu yang di ketengahkan. Isunya memang dah lama berlegar dalam dunia melayu, cerita bab hebat dan kehebatan ilmu silat masing-masing.

Kalanya saya juga terpengaruh dengan isu-isu sebegini. Cuma pernah tergamam dalam kuliah magrib di sebuah masjid bila allah mengerakkan ustaz tersebut menghurai dan mengupas tentang 'ILMU ALLAH'.
Insyaallah saya akan cuba dapatkan nas al quraan & hadis nabi yang menjelaskan tentangnya.

Berbalik pada isu sekumpulan budak muda tersebut dan kaitan dgn kuliah 'ILMU ALLAH' 
pernahkah kita terfikir siapakah yang mengilhamkan ilmu tersebut, bukankah ALLAH, Jadi layakkah kita bersikap sombong dan zalim sehingga mendakwa ilmu tersebut hak kita dan di tanam kepada setiap pesilatnya sehingga mencetuskan perselisihan faham sesama kita. Sedangkan ilmu itu 'zat' ALLAH untuk qada & qadarnya.

Sekali sekala terfikir juga sombongnya kita dengan allah, angkuh sungguh sehingga mengambil hak dan gelarannya ( sekadar mengingatkan diri sendiri )
wallahhualam.

No comments:

Post a Comment