Sunday, November 17, 2013

" jangan zalim pada hak ilmu silat "


Kebetulan hari ni allah memberi  kesempatan & kelapangan fikiran, alhamdulilah.

Ketentuan allah juga menjadikan saya seorang guru di sekolah dan menjadi pembantu guru silat saya di gelanggang. Teringat satu ketika bila berbual dengan pelajar yg juga meminati silat, saya menasihatkan  beliau tentang matarbat ilmu dan matarbat diri.

“ Kalau belajar silat jangan pukul orang sebarangan..bersikap & membalas atas perbuatan dengan hak ilmu. Kerana ilmu silat, ilmu membunuh. Kalau kita zalim dengan orang,  kita merendahkan matarbat & hak ilmu tersebut  juga  akan merendahkan matarbat diri  sendiri .”

Antara faham atau tidak saya mematikan perbualan kami, itu pun memang satu kelaziman dengan pelajar saya, semata mata untuk beliau mengasuh keupayaan berfikir.

Kalau di gelanggang sesekali menegur saudara segelanggang sambil mengingatkan diri sendiri  akan perkara yg sama..

“kalau nak ajar silat ajarlah pada org yang berhak, kerana ilmu allah ini lain sangat sifat dan haknya, jangan ajar sebelum menilai dulu siapa orangnya. Takut-takut kalau digunakan bukan pada tempatnya dan yang berhak baginya.”

Sesekali teringat saya akan pesanan  arwah aki andak kepada anak murid silatnya…
“ kalau belajar silat jangan tinggal sembahyang.”

Fahamlah saya asuhannya, kita akan faham akan hak ilmu silat bila kita faham dan menunaikan hak allah.

Semoga allah memberi  kita kefahaman akan ilmunya dan meletakkannya pada haknya. Amin.


No comments:

Post a Comment