Monday, May 13, 2013

Dailog nabi saw bersama ibnu hudzaifah ibnu al-yamani

Dari Ibnu Hudzaifah ibnu Al-Yamani r.a, katanya" Biasanya orang banyak bertanya kepada Rasulullah saw tentang kebajikan. Tetapi aku bertanya kepada baginda tentang kejahatan; kerana aku takut kejahatan itu menimpaku. Lalu aku bertanya ,
" Ya Rasulullah ! Kami dahulu berada dalam kejahilan dan kejahatan. Kerana itu Allah menurunkan kebaikan ( agama ) ini kepada kami. Mungkinkah sesudah ini timbul lagi kejahatan?"

Jawab Rasulullah " Tentu"

Tanyaku " Sesudah itu mungkin pulakah datang lagi kebaikan?"

Jawab Rasulullah " Ya ! tapi sudah cacat"

" Apa cacatnya?" Tanyaku.

" Suatu kaum membuat peraturan ( perundangan ) di luar sunnahku dan memimpin tanpa hidayahku. Engkau mengerti tentang kebijaksanaan mereka dan tidak menyukainya"

"Sesudah kebaikan itu, timbul lagi kejahatan" Tanyaku.

"Ada. Iaitu orang-orang yang selalu memanggil di pintu neraka, lalu siapa yang memenuhi panggilannya ke dalam neraka itu " 

Aku tanya kembali" Ya Rasulullah! Tunjukkanlah kepada kami ciri-ciri mereka"

Jawab Nabi saw " Baik! iaitu orang yang kulitnya sama dengan kita dan mereka berbicara memakai lidah kita   ( dinukilkan sebangsa, seagama dan berhujah dengan hadis )"

Tanyaku " Bagaimana petunjuk anda seandainya aku menemui hal yang demikian"

Jawab nabi saw " Tetaplah kamu bersama dengan jemaah dan pemimpin mereka ( kaum muslimin )"

Tanyaku " Jika tidak ada jemaah dan pemimpin"

Jawab Baginda " Tinggalkanlah kumpulan-kumpulan itu semua, sekalipun engkau akan memakan akar-akar kayu, namun engkau tetaplah dengan pendirianmu itu"

No comments:

Post a Comment